donderdag 29 september 2011

Spraak/taal ontwikkeling

Na het eerste jaar zijn we actiever bezig gegaan met gebarentaal te leren, dit is iets wat op dat moment helemaal niks op zou leveren maar het is nodig als basis en beter werd ons verteld. We zijn ook naar diverse cursussen gegaan bijvoorbeeld voorlezen met slechthorende kinderen. Hierdoor zijn we ook meer in contact gekomen met andere mensen met een slechthorend kind. Het was voor ons een moment waarop we ons niet meer zo alleen voelde in onze situatie.

We hoorden hier ook over een school speciaal voor slechthorende kinderen, en hier hadden we wel intresse in. Op dat moment was onze dochter nog geen 2 jaar oud maar het was wel het onderzoeken waard, hier zal ik later op terug komen.

Eigenlijk hebben we tijdens het 2de jaar voornamelijk informatie tot ons genomen en zoveel mogelijk uitgezocht, en hebben we gebarentaal geleerd, maar dan niet de normale maar het Nederlands ondersteund met gebaren. Hier zit een groot verschil in, grammaticaal is de normale gebarentaal heel anders als het normale Nederlands, maar Nederlands ondersteund met gebaren is eigenlijk al zoals het heet, gewone Nederlandse zinnen met gebaren ter ondersteuning. Hierbij doe je de gebaren van de belangrijke delen van de zin, het voornaamste doel hierbij is om de frustratie bij het kind weg te nemen. Denk bijvoorbeeld aan "geef het doekje eens" en je kind komt met een Doekje terug...

Wat we wel heel erg merkten was dat we onze dochter gingen vergelijken met andere (normaal horende) kinderen, kijken hoe andere praten en hoe de uitspraak is. Dit was voor ons heel vervelend omdat onze dochter niet zo goed aan het praten was, eigenlijk niet. Wat wel belangrijk is om te weten is dat elk kind zich op zijn/haar eigen tempo ontwikkeld en het ene kind praat snel en het andere loopt weer eerder, er is geen vaste planning hiervoor. Het is natuurlijk wel belangrijk om je kind te blijven stimuleren maar laat het niet tot frustratie leiden.

Inmiddels kwam er ook regelmatig een logopedist op bezoek om met onze dochter te werken, ze gaf aan dat onze dochter wel een behoorlijk achterstand in haar spraak/taal ontwikkeling heeft, een achterstand van ruim een jaar. Hier schrokken we wel heel erg van en we pakten dit aan om nog activer aan de slag te gaan, maar dat was niet altijd makkelijk. Uiteindelijk toen onze dochter ongeveer 2,5 jaar oud was leek het wel of het kwartje viel, ze begon ineens steeds meer te zeggen en ook zinnen te maken, ook begonnen andere mensen haar steeds meer te begrijpen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten